11 mars 2006

A night at the opera

Min kjennskap til musikkformen opera er dessverre sørgelig begrenset. For mange år siden besøkte jeg både Madame Butterfly og Don Giovanni i Operaen i Oslo. Siden havnet nye operaopplevelser på listen over ting du mener å gjenta men som ikke blir gjentatt. Det kom litt brått på at jeg skulle utøve denne sangsporten selv. Det var dermed med en viss tilbakeholden sitring jeg sammen med resten av VI-gjengen (Voices International) entret scenen i auditoriet på den internasjonale skolen i Lux for å synge blant annet fra ymse operaer. På scenen sto også et kunstnerektepar med et etternavn som inneholder altfor mange konsonanter til at det lar seg uttale. Han var forbløffende lik Disney-versjonen av Gepetto. Begge var knøttsmå og heller unnselige og grå, bortsett fra hennes gulrotrøde hockeysveis som unektelig lyste opp. Men hans bue, hennes stemme og felles musikalsk innlevelse og lidenskap gjorde dem både store og fargerike. Det er forunderlig at så store toner kan strømme så misunnelsesverdig ubesværlig ut av en så liten og vever kropp. Jeg ventet meg nesten at hun skulle sveve oppunder taket i auditoriet som en paraplyløs Mary Poppins. Samtidig la jeg merke til to jenter i salen, elviser kan tenkes. Den ene så ganske forskrekket ut, den andre storlo, og jeg kunne egentlig godt forstå dem begge. Siden vi snakker om framtoninger, med oss hadde vi en pianistinne, som så ut som en moderne og ganske maskulin lærkledd versjon av den onde stemoren i Snehvit. Om mitt øre ikke er spesielt operatrent, er det i hvert fall ikke trent opp til (og ei heller særlig villig til) å lytte til irsk folkemusikk, i går ved gruppen Heartlands som blandet seg inn i all denne åpperaen. Halvveis ut i andre jig begynte jeg å telle lamper i taket. Og var glad for å innta podiet igjen som syngende og dansende bryllupsgjest i Don Giovanni. Forøvrig tilførte denne konserten meg ny lærdom om mer enn opera. Hvor lenge bukker du for publikum? Jo, akkurat lenge nok til å si: "Did I do my shoes today? Yes I did my shoes today." Forhåpentligvis ga konserten litt musikalsk glede en fredag kveld, men enda viktigere: Trengende i Tanzania og Tyrkia får utbytte av den, via IB (International Baccalaureate) sine hjelpeprosjekt.

Ingen kommentarer: