29 januar 2006

Goddag, goddag, dette her er meteorologisk institutt

Den som sa at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær, har ikke prøvd å bo i Lux. Siden vi kom hit, har alle som mener noe om været (og det er mange) sagt at maken til dårlig sommer har det ikke vært her i manns minne*, og ikke maken til dårlig vinter heller. Og OK, i rettferdighetens navn ikke maken til fin høst. Og jeg har oiet og akket meg over at været er dårligere enn i Norge og gitt meg selv diagnosen kronisk værsyke. Nå har jeg fått medisin. Jeg kan nemlig melde om at regnet har tatt slutt, vi har fått sol, sol, sol. Og mens januarsolen i Norge er blek og distansert, er den her generøs nok til å varme stive rygger og kurere værsyke. Og med solen, stikker neser ut av ytterdører som før har vært godt lukket mot kulden, snuser prøvende ut i luften og våger seg forsiktig ut. For første gang i vinter har vi hatt selskap på lekeplassen av andre enn medskandinaver. Det lakker og lir mot lysere tider.

* Visstnok varer manns minne i værsammenheng i cirka 10 år.

Ingen kommentarer: