29 januar 2006

Tuppertora og troll til kjerringer

Det overrasker meg litt at av de nærliggende byene i nabolandene våre, er det en tysk by jeg trives best i, Bratwürst & Lederhosen til tross. Det har kanskje noe å gjøre med at Trier er Tysklands eldste by, den sies å ha stått der 1300 år før Rom, og at det kryr av nusselige pepperkakehus der. Det har mindre å gjøre med at det er Karl Marx' fødeby. Apropos kake, i går passerte vi en dame i Trier som gikk og slengte med en velkjent kaketine, nemlig Tupperware sin. Jeg må med skam bekjenne at jeg kjente den igjen fordi jeg selv er innehaver av en... Det var nemlig en gang jeg ikke slapp unna klørne til Totens lokale superselger av disse såkalt uunnværlige plastproduktene, vi kalte henne bare Tuppertora. Triertora var adskillig yngre og adskillig mer snerten, det var nesten så tina ble snerten også. Det er ellers langt fra Toten til Trier. Apropos kake igjen, vår favoritt hangout i Trier er et godt, gammeldags konditori i det mest pepperkakete av alle pepperkakehusene, med en - ja - rent ut eventyrlig kakedisk. Det er bare så du står med øyne så store som tinntallerkner og ønsker du kunne kappete med trollet. Og apropos troll, i går ble et av disse kakestykkene, german size, fortært av en godmodig liten trollkjerring. Hun hadde skaut over det grå håret, fingerløse vanter på de krokete hendene og små lure øyne bak små runde briller. Er det virkelig en eventyrby, da? Nei, det kan det ikke være, for toppløse damer i Lederhosen finnes da ikke i eventyrene, men de finner du på reklameplakater og i butikkvinduer i Trier. For selv om ting forandrer seg, har da ikke Hugh Hefner og hans likemenn infiltrert (eller var det infisert) eventyrene vel? Nei - bevare Brødrene Grimms minne, jeg beholder en klokkeklar barnetro på Hansel & Gretl fra mitt barndoms eventyr og gleder meg til neste kakestykke i pepperkakehuset. Det er bare en halvtime unna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Been there, done that...
Vi flyttet hjem i sommer,etter fire år i Lux. Kristiane har fortalt om bloggen din og nå fant jeg deg.Jeg har ingen blogg selv, men har skrevet mange og lange e-poster til slekt og venner om livet i Lux og pussige tildragelser i vesle-landet, det var nok å ta av!

Ellen

Anonym sa...

Tuppertora er still going strong!
Kjæmpekjækk dame på noenogsøtti hæll åtti..vanskelig å si..je veit bære at hu er væl vaksin.
Hælsing ifrå Skreiaværing.

Unni sa...

Ellen, så hyggelig at en eks-Luxemburger fant veien hit!

Og så en skreiaværing da gitt. Hadde ikke regnet med at bloggen skulle bringe meg nytt om Tuppertora. Det er visst ikke så langt fra Toten til Trier lell!