15 januar 2007

"Luxembourg has been good to us"

Da vi flyttet hit for halvannet år siden, spurte vi amerikanske Catherine om hvordan hun trivdes i Lux. Hun trakk litt på det og sa - Luxembourg has been good to us - to put it that way. Hvis noen spør meg nå, stjeler jeg ordene hennes.

Lux er - rikt, trygt, strukturert, tilrettelagt, enkelt og ...komfortabelt.
Lux har - goder i hopetall, særlig for familier. Eks.: Jo flere barn, desto høyere stønader (nei, vi skal ikke ha flere barn...).
Lux er - bittelite (str. Snåsa) og litt rart, sentralt i Europa i dobbelt forstand, veldig internasjonalt.
Lux har - kultur, innbefattet meget(!) god mat og vin (Mosel renner også innom her), fransk innflytelse og mye grønt ("The Green Heart of Europe").
Lux er - max en halvtime fra Frankrike, Tyskland og Belgia.
Lux mangler - sjarme, sjel , spenning og sol (OK, satt på spissen, men det var litt morsomt å bruke klisjéer på -s). Og gode arkitekter.
Lux har for mye - vann. Og feilen er at det er i luften.

Kanskje alle disse s-ene er grunnen til at Catherine fra Brooklyn, NYC trakk litt på det, og den observante leser vil skjønne at jeg nok også gjør det. Hva som er sjarme & sjel og hvor viktig det er, er jo opp til hver og en å definere, men for meg har det i et land i hvert fall med kombinasjonen natur, kultur, arkitektur, og - såklart - mennesker å gjøre. Hvilket får meg til å spekulere på om det internasjonale samfunnet og den medfølgende gjennomtrekken spiller inn. Eller - kanskje er det som med appetitten som kommer mens man spiser - sjarmen kommer mens man bor her...

Ingen kommentarer: