05 januar 2007

Gå og si det!

Det kom en mann bort til cafébordet vårt og så snill ut og sa: - Jeg har lagt merke til dere hele uken og ville bare si at jeg synes det er flott dere reiser med små barn. Det får meg til å tenke på da mine barn var små og vi gjorde det samme, og det får meg til å savne det. Jeg vet at det er krevende, men det er verdt det. Så hadde han sagt det han hadde å si og tuslet tilbake til sin egen kvinnelige reisefølgetrio som skrålet på høylytt amerikansk om hvor lovely alt er her på Rivieraen. Han så fortsatt veldig snill ut, om enn ikke nevneverdig interessert i samtalen rundt bordet. Og vi, vi satt litt ettertenksomme. Vi tenkte - åja, dette kommer nok vi også til å savne - og svelget hastig neste kommentar om hvor styrete det er å reise med små barn. Og vi tenkte på at han kom bort til oss og faktisk sa hva han tenkte. Vi tenker da vel rett som det er hyggelige ting om andre som godt kan sies høyt, håper jeg? Hvorfor sier vi det ikke høyt oftere da? Hva er det verste som kan skje? Folk er rare hvis de ikke liker det - og da er det vel verst for dem. I dette tilfellet ikke bare varmet ordene til en fullstendig fremmed, de satte faktisk et par ting på plass også. Ja, varmer gjør de faktisk fortsatt. Så oppfordringen i det nye året er klar: Gå og si det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er av den typen som gjør det, men det er sant at det er en stund siden sist.

Takk for den betimelige påminnelsen, jeg lover å bli enda flinkere.

Unni sa...

Det var godt å høre (at du gjør det, altså) Keep it up!

Josefin sa...

jeg gjør det ALT for mye(?!?) - får jeg høre - ja, snakker med alle mulige mennesker og kommer med komentarer som er logiske for meg, for det er meg tingene gir asosiasjoner og som jeg da forteller - og som så mange ikke forstår - pga kulturelle forskjeller - og den aller største er at de ikke er MEG!

Unni sa...

Hyggelig å se deg her inne, Josefin :-). Så godt at du er deg og går og sier det! Og dette er vel en av tingene det er bedre å gjøre "for mye" av enn for lite...