25 april 2006

Quiz

Dagens quiz har bare ett spørsmål. Hva vet du om Luxembourg? Du scorer høyt hvis du vet mer enn fem ting. Mange vil sikkert svare som den småsinte sangerinnen Skin i et intervju i dagens utgave av dagsavisen La Voix: "Er det ikke et storhertugdømme? Og veldig lite!" Noen vil våge å tippe på at hovedstaden heter det samme som landet, de færreste vil kjenne navnet på den nest største byen (Esch-sur-Alzette). Noen vil tenke på halen i BeNeLux, andre vil bli hensatt til forgangne tiår med øret klistret til radiostasjonen over alle radiostasjoner, Radio Luxembourg. Atter andre vil få en behagelig kvinnestemme i hodet som sier "Luxembourg, 12 points" og begynne å glede seg til at familien skal benke seg rundt Melodi Grand Prix på fjernsyn eller for den del ha et heidundrandes Grand Prix vorspiel. Hele fem ganger har Luxembourg seiret i denne sangkonkurransen som - tja - er hva den er. Kjente navn (vel, for meg) som har deltatt for Lux er France Gall, Nana Moskouri, Baccara (!) og Lara Fabian.

Jeg hadde ikke scoret særlig høyt før vi flyttet hit. Nå vet jeg adskillig mer, men det blir et annet innlegg. Jeg vil nemlig tilbake til Skin en liten stund, som mange kjenner best som den eksentriske frontfiguren i den britiske 90-tallsgruppen Skunk Anansie. Det er sikkert flere enn meg som digget Hedonism (Just Because You Feel Good). Nå står damen støtt på egne ben og skal ha konsert i lille Lux. På spørsmål om hva som er den største misforståelsen rundt hennes person, svarer hun det at mange er redde for henne (pus i tigerklær?). Det litt morsomme er hva hun fortsetter med (jeg oversetter og siterer): "Hvis man tar en norsk ekstrem metallgruppe, er det kanskje grunn til å være redd". Hvorfor akkurat norsk??

Ingen kommentarer: