27 februar 2008

Crescendo i gågata?

Han stilte seg opp midt i gågata. Masken (type forurensningsbeskyttelse) gjorde meg nysgjerrig nok til å stoppe halvt opp. Noe i de langsomme, breakdanceaktige bevegelsene fikk meg til å tro at her har vi en eller annen performance artist. Han trakk opp genserermene og smurte seg godt inn med usynlig krem. Så vendte han ansiktet mot himmelen, trakk masken ned, pustet dypt inn og slapp pusten ut med et høyt sukk av velvære. Behovet for nye sko overvant nysgjerrigheten min og jeg ilte til "Underground Shoes".

Et kvarter senere var jeg tilbake i gågata, fornøyd dinglende med splitter nye vårsko i en papirpose. Da kommer et menneske rennende midt imot meg med hodet en halvmeter foran skuldrene, mens han roper ut noe utydelig som lyder som eder & galle eller muligens dommedagsprofeti. Han skjente mellom lunsjtidtravle mennesker og jeg hørte tiraden forsvinne med stor fart nedover gata. Et par minutter senere hørte jeg ham igjen, på vei tilbake. Ikke performance - men spik spenna gæern.

Mennesker som skiller seg ut er et sjeldent syn i Luxembourg. Reaksjonene var i hovedsak:
1) Kulerunde øyne som uttrykte morskap, forbauselse, lett forskrekkelse eller en blanding.
2) Smil og lattermilde kommentarer
3) Fort-la-oss-gå-i-en-stor-bue-utenom-og-se-brydd-ned (i verste fall med en lett nedlatende hoderysting)

Kulerunde øyne har jeg uansett (til en viss irritasjon / indignasjon når folk tror jeg er vettaskremt når jeg egentlig er i perfekt harmoni med meg selv og omverdenen), så de slapp jeg ikke unna nå heller. Antageligvis kunne man i dem lese enn viss morskap og forbauselse, men også en nysgjerrighet eller interesse, kall det hva du vil.

Hvem er du?
Hvorfor og hvordan havnet du her, rennende og skrikende i gågata?
Hva smurte du på armene dine?
Hva føltes så godt da du dro ned masken - og føltes det faktisk godt?
Tror du på det du roper ut?
Ville du gjøre en flue fortred?
Hvordan var du som guttunge og ser moren din fortsatt den guttungen når hun ser deg?
Hvordan er din verden?
Hvordan har du det egentlig?

Ingen kommentarer: