10 februar 2007

Ukens ord

Ukens ord er et av de første jeg leste om i min nyinnkjøpte etymologibok for mange år siden, naturlig nok siden det begynner på a, og betydningen av det gjorde et visst inntrykk:

Amasone: De fleste vet at dette var krigerske kvinnfolk, men ikke alle vet at de bare hadde ett bryst. De brente (!) nemlig av seg det høyre brystet for at det skulle være lettere å spenne buen! (Eventuelle kjevhendte amasoner omtales ikke.) Derav navnet, som kommer fra gresk mazós (bryst), med nektelse a, altså brystløs. Det kan også komme fra hebraisk amitz = sterk, eller farsi ha-mazan = krigere. De levde i tidlig bronsealder, i Scythia i nærheten av Hellas. Det feministiske søsterskapet var nådeløst - de hadde bryllupsnatt en gang i året, men alle guttebarn som denne natten resulterte i, ble drept.

Andre relaterte ord:
- Amazonas (Amasonenes elv): Francisco Orellana ga elven dette navnet etter kamp mot tapuyane midt på 1540-tallet. Kvinnene deltok i kampen. Regnskogen fikk sitt navn av samme grunn.
- Gammal gammal gammal osv. Amazon (se bilde) - relasjon for meg ukjent. Men en gammel brystløs amasone fremstår muligens som like attraktiv som en gammal Amazon. Jeg nekter å tro at en gammal Amazon er like sterk.
- Amazone.com. Navnet er visstnok inspirert av Brasil, ikke kvinner.
- Grace Jones - inkarnasjon?
- Ordet er også brukt i filmer og bøker, det er navnet på en feministisk bokhandel og på en papegøye - og det er også et annet navn på butch.
Nok om amasoner - jeg sier bare au au au!

Ingen kommentarer: