29 mai 2006

Totenloven

7-ikke-helt-opplagte-ting-jeg-savner-ved-Norge (i vilkårlig rekkefølge):
1. Aftenpostens papirutgave
2. Rennende kaldt vann
3. Oslos fineste park (Haugen)
4. Fine scones på Kaffebrenneriet
5. Ammekultur
6. Norsk design i butikkene
7. Automatikken som følger av å kunne koder

Ifølge en artikkel i punkt 1, med overskriften "Kunsten å ikke bekymre seg", burde jeg ikke la noe av dette bekymre meg, men heller overlate bekymringene til dem som har det som yrke. Dessuten minner artikkelen oss på at mange er ute etter å tjene penger på våre bekymringer (legemiddelfirmaer, reklamebyråer og ja, nettopp - aviser). Samme artikkel oppfordrer oss til å:
- ikke tenke på det vi ikke har.
- ikke legge lista for høyt.
- forvente uventede hendelser og se på dem som muligheter.
- gi litt blaffen!
Dette kan jo høres ut som enkle og velkjente tips - men husk overskriften: Kunsten å ikke bekymre seg...
Artikkelen avsluttes med følgende sitat: De fleste dager det er mulig å ta et kveldsbad på jorda, er ikke du og jeg tilstede. Derfor tar jeg kveldsbad alle de gangene jeg får anledning til det. - Bestemora til Jonas Gardell

Eller - og dette sto ikke i artikkelen, men ble nevnt i en tale jeg nylig hørte og omtalt som Totenloven (forøvrig totalt ukjent for en utvandret villtotning) - du læv så stutt og er dau så lenge.

Ingen kommentarer: