25 oktober 2006

Sjokolade på resept

Bakerdamen på hjørnet er god,rund og rødkinnet som bakerdamer skal være. Hun har en overraskende dyp og hes stemme. Disken bugner av alskens lekrerier, deriblant husets sjokolade. Mørke og lyse, runde, firkantede og hjerteformede, med nøtter, kakao og melis - jeg er sikker på at hun er like stolt av dem alle og plasserer dem varsomt og med stor omsorg i sjokoladedisken. I dag var damen i munter, brummende passiar med en eldre herremann da jeg kom inn - ja, jeg kunne nesten ha sverget på at de flørtet. Kinnene blusset litt ekstra da hun overrakte herren en svær eske sjokolade. Hans avskjedsreplikk lød som følger, med fynd og klem: Får man refusjon på trygdekassen for disse? Ikke? Det burde man virkelig, de virker mye bedre enn alle de søplete medisinene vi får!

Utsøkt sjokolade på resept, helse- og omsorgsminister Brustad?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Koselig!!!!!

Regner med du har sett "Sjokolade"-filmen.(fransk tittel, men jeg kan ikke fransk....)
Hvis du ikke har sett den, gjør det!!!
Hilsen Totningen

Unni sa...

Takk - og ja, Chocolat har jeg sett opptil flere ganger - og i den er det jo opptil flere go'biter :-). Skikkelig feelgood film.

Jeg har ikke unngått å legge merke til at dine hyggelige kommentarer ser ut til å dukke opp når innlegget mitt har noe med mat å gjøre ? ;-)

Anonym sa...

Hi,hi...ja,der sier du noe...
Dette har jeg ikke tenkt over selv, men det kommer vel av at jeg er veldig opptatt av å lage og å nyte god mat.
Både mannen min og jeg er spesielt glad i Italiensk mat og vin.Tror egentlig vi er født i feil land...
Men, jeg liker også Norske mattradisjoner, og når det nå går mot Jul,er det en del "må gjøre og lage" for at vi skal få Julestemning. Mine to tenåringsønner er veldig opptatt av at vi fortsetter med de tradisjonene de har vært vant til fra de var små.
Dette synes så klart mor er veldig koselig.

Selv om vi er lidenskapelig opptatt av god mat, er vi faktisk normalvektige alle sammen...

Totningen.

Unni sa...

Italiensk mat, ja...ganske høyt oppe på vår liste også, både lage hjemme og spise ute. Sist spist ute: En fantastisk pastarett med hummer, steinsopp og annet snadder. Svart risotto! (kokt med bær) med kokossorbet - himmelsk! Og det på en restaurant i nabolaget :-)

Og at tenåringssønner vil ha juletradisjoner er oppmuntrende!