08 juni 2006

Beklager, Tyskland!

Jeg lurer på om jeg har gjort pølsetyskere urett... For på vår pinsetur til den andre siden av Moselelven, oppdaget jeg at dette uttrykket neppe er dekkende nok. Så hvis ingen har funnet opp ordet schnitzeltysker før, så gjør jeg det nå. Verdt en plass på Wikipedia? I den lille søte byen Saarburg, midt i den døsige Saardalen, var det nemlig Schnitzelwochen! Ren flaks! Og for å gjøre uretten enda større, har jeg også funnet ut at det tyske kjøkken er ikke så rent lite innovativt og kreativt. Vi vandret nemlig forbi et skilt som lokket med "wraps mit Sauerkraut und Speck". . God, gammel tradisjon i ny wrapping! Go Germany! Og med det er vi vel over på en nært forestående begivenhet i dette nabolandet som jeg tross iherdig innsats ikke har klart å unngå å få med meg. Faktisk har innpåslitne skilt ved grensen gjort meg oppmerksom på det ganske lenge. Dessuten har det begynt å komme ut flagg på balkongene som gjenspeiler hvor internasjonalt lille Lux er - selv om det tok sin tid før jeg foretok koblingen. Forøvrig er Lillelux sitt bidrag på VM-fronten et kriseteam stasjonert i Kaiserslauten. I disse dager anser jeg meg for å være en av verdens heldigste kvinner - med en mann som om mulig er enda mindre fotballinteressert enn meg selv! En gjeng frustrerte spanske fruer har startet en bevegelse i forkant av VM, med blant annet enerett til fjernkontrollen som kampsak. De har all min sympati! Og vi, vi styrer utenom Tyskland på helgens utflukt og håper vi ikke hører kampropene helt til Alsace. Men sauerkrauten kommer vi nok ikke utenom der heller...

Ingen kommentarer: