15 juni 2006

Alsace à la carte

Apetittvekkere
* Ryktet om Frankrikes beste kjøkken.
* Vissheten om gode viner.
* Bildet av skjeve, fargerike bindingsverkshus og trange gater.

Forretter
* Foie gras med shizo på gourmetrestaurant
* Foie gras med blomst i en bortgjemt hage i en døsig landsby midt i vinmarkene.
* Foie gras-salat med and og utsikt.

Hvileretter
* Et lite stykke Norge - skogkledde, bratte lier og åskammer.
* Et lite stykke Toscana - tette vinranker, frodige bakketopper og landsbyklynger.
* Et lite stykke Venezia - sakteglidende prammer på rolige kanaler.

Hovedretter
* Coq-au-riesling servert med smil på rommet - på et hotell uten room service.
* Kamskjell à la Colmar med stemning og solskinn.
* Fisk og fugl i fri fantasi.

Desserter
* Grønn eplesorbet i grønn skygge.
* Myke sjokoladevariasjoner i myk sommer.
* Blussende kirsebær - i all enkelhet.

Barnemeny
* Is og såpebobler.
* Fontener og gatemusikanter.

- Alle retter er smaksatt med riesling og et generøst dryss vennlighet.
- Alle retter nytes best med en frisk og lett Alsacevin - eller søt til foie gras'ens ære.


Gjestenes vurdering: Vi kan bare varmt anbefale denne menyen. Kombinasjonen mat, mennesker og omgivelser gir en fortreffelig smaksopplevelse. Klar sekser. Denne restauranten vil vi tilbake til!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sikle,sikle....hørtes godt og koselig ut..
Trodde dere skulle flytte til Norge igjen i Mai, men du var sikkert bare på en liten Totentur??Nå er det også godt å leve på Toten(det hadde vært perfekt hvis jeg slapp å jobbe)Været er nyyydelig,syrinene mine er kledt i sin vakreste kjole, og vinen kan nytes i hagen...bekken sisler og renner.Konfirmasjonen gikk helt smertefritt!!Den forløp helt perfekt,været var greit(nesten varmt..), maten var perfekt (buffet lagd av meg...(34 gjester)...jeg hadde lagd tre ganger så mye mat som vi trengte..pen og deilig mat,følte meg nesten som en femstjerners....fikk så mye ros!!!!!)Bordpynten ble perfekt..matchet faktisk konfirmantens limegrønne skjorte.Sønnen min var selvfølgelig festens nydeligste og flotteste unge mann!!Han underholdt også på den borgelige konfirmasjonsseremonien (med 2000 gjester...var mor skjelven da???JAA) Gjestene koste seg, konfirmanten ble "rik"...jeg snufset og gråt når pappa'n holdt tale fra oss...og dagen etterpå var sååååååååå deilig og avslappet, uten noen "må gjøre"-ting....nå er jeg ferdig med konfirmasjoner, og venter spent på svigerdøtre....bryllup, fødsler......etc...etc...etc..I wanna live forever!!!Neste omgang i Italia...Men først skal vi ta en tur ut på Mjøsa i vår lille båt...med litt mat og vin (og et ullteppe)
Hilsen Totningen...

Unni sa...

Hyggelig å høre fra deg :-). Gratulerer med meget vel overstått konfirmasjon! Nei, samma å je er hen i væla...gjelder nok ikke for oss lenger! Vi blir nok her i Lux en stund. Men nå venter sommeren i Sør-Frankrike på oss. Og hvor går så Italia-ferden for dere? God tur og god sommer!

Anonym sa...

Hei igjen.
Nei, vi skulle ikke til Italia i år, men jeg vil leve der "i mitt nest liv"....eller, mer realistisk, har vi (min mann og jeg) et ønske og en drøm om å bo der i en lengre periode en gang. Tiden vil vise om det skjer.
I sommer har vi kun vært late på Mjøsa i båt.Godt det også...
Vi har vært i Italia to ganger,Roma bare vi to for en mannsalder siden,, og Toscana, like ved Lucca og Pisa for to år siden med gutta, og en familie til. Leide et hus midt i en liten landsby (Montemagno (di Calci))med EI "hoved"gate som det ikke kunne kjøre større biler enn Fiat Punto, Og gata (byen) var en blindvei, så gjennomgangstrafikk fantes ikke.
Vi kom i kontakt med lokalbefolkningen, og hadde det kjempekoselig.Kjørte litt rundt sør og østover i Toscana.Masse hyggelige steder, og SÅ koselige folk!!!Det vi liker best, er å oppsøke steder uten så mye turister.Pisa var et forferdelig sted, så der skyndte vi oss ut igjen.
-nå i dag er det et høstlig drag i lufta på Toten, men det er lov å håpe på enda litt sommer??!!??
Jeg er ingen vinterperson, så jeg håper vinteren blir adskillig kortere i år, enn den var i fjor!!
Nå må jeg dra på jobb.
Kos deg videre sør i Frankrike!!!
Hilsen Totning nord i verden.