25 november 2006

Norge i Lux

Norge figurerer sjelden i overskriftene i Lux, hvilket kan ha sin forklaring i manglende medlemsskap i en i dette landet svært nærværende union. Stor var derfor min fornøyelse da mine skumlesende øyne falt på hele to overskrifter med henvisning til gamlelandet som nr. 1! (Og det liker jo alltid vi nordmenn å være/høre...)

Det norske kokkelandslaget vant Culinary World Cup som gikk av stabelen under verdens neststørste gastronomiske messe (som allikevel ikke var større enn at den fikk plass i lille Lux). Vi trålet tappert mellom levende griser og døde haier uten å se snurten av en nordmann, men vi så uhorvelig mange andre, hvilket fikk en lettere agorafobisk stakkar til å få pusteproblemer. Vi så også de aller lekreste lekrerier som kunne få selv den mest standhaftige tunge til å snike seg ut av munnen den hørte hjemme i og det mest hardbarkede øye til å bli stort og vått. Men her gjaldt bare-se-men-ikke-røre, og med stadig stigende desperasjon i blikk og mager gikk vi på en resultatløs smaksprøvejakt. For noen ertekroker! Men altså - heia Norge!

Selve Mr No 1, Bjørn Dæhlie, beærer Cactus kjøpesenter i Bertrange (eller borti høgget her) med et besøk i dag. Målet er å selge klærne sine - og det på verdens handlefrie dag! Hvilket får meg til å undre meg over om eks-skikongen sliter alvorlig i motbakkene. Lux kan da neppe sies å være verken et stort marked eller et vintersportsparadis. Jeg skal gi avkall på en gyllen anledning til å leke autografjeger og venter med spenning på neste overskrift om Norge, mitt Norge.

Ingen kommentarer: