10 oktober 2007

Champagnefakta

  • Champagne lages hovedsaklig av tre druetyper: Pinot Noir, Pinot Meunier og Chardonnay.
  • Dom Perignon (1638 - 1715) var en luring av en munk som forbedret gulldråpene flere hakk, blant annet ved å ta i bruk den velkjente korken. Man kan trygt si han fikk ett verdig ettermæle.
  • Champagne-vinmarkene er de nordligste i Frankrike, med 60-80 dager frost i året. De utgjør litt under 30 000 hektar.
  • Gjennomsnittprisen for en hektar er EUR 627 000! (2006). To takk!
  • Druene håndplukkes. Maskinplukking er forbudt. 4000 kg druer gir 25,5 hektoliter saft. Årlig produksjon er ca 2,5 millioner hektoliter (350 mill flasker). 60% av disse flaskene forlater aldri hjemlandet.
  • Hovedprinsippet i la méthode champenoise er dobbeltgjæring (derav boblene), først på tønner, så på flasker. Flaskene snus mellom 1/8 og 1/4 omdreining daglig. I gamle dager ble dette gjort manuelt, og det sies at en veldreid arbeider klarte 40 000 flasker pr. dag!
  • Trodde du en Magnum-flaske var stor? Prøv en mathusalem (6 l), en balthazar (12 l), en salomon (18 l) eller en melchizédec (30 l). Skål! (Merk de bibelske navnene.)
  • Den bittelille kommunen Champagne i Sveits får ikke lov å bruke stedsnavnet sitt på vinen de produserer. Yves Saint-Laurent fikk ikke kalle en parfyme Champagne. Og alle som blir lett nostalgiske ved tanken på barndommens Fruktchampagne må nå innse at den er en saga blott. Men Mack forsikrer oss om at Fruktsjimpanse smaker akkurat det samme. Det er mulig at brusproduserende tromsøværinger har mer humor enn champagnebønder.
  • En champagnekork som er ute av kontroll kan oppnå en fart på 50 km/t! En kontrollert åpning av flasken kan lønne seg, både smaks-, helse- og stemningsmessig.
  • Prøv sitronsorbet med champagne - enkelt, eksklusivt og elegant.
  • Champagne ligger et par timers kjøring fra Lux og vinrankene er vakre om høsten.
- Jeg drikker champagne når jeg er glad og når jeg er trist. Noen ganger tar jeg et glass når jeg er alene. Jeg ser det som obligatorisk når jeg har selskap. Jeg leker med den når jeg ikkeer sulten og jeg drikker den når jeg er sulten. Ellers rører jeg det aldri, med mindre jeg er tørst.

Madame Bollinger.

Ingen kommentarer: